Futómű beállítás
A FUTÓMŰ FELADATA
Az futóműnek a feladata, hogy maximalizálja a tapadást az autó kerekei és az úttest között, a haladó gépjármű könnyen kormányozható maradjon,úgy egyenes mint ívmenetben. mindezt oly módon hogy a benne utazók komfortérzete is megmaradjon. Biztonság szempontjából igen lényeges szerkezeti elemekből áll, ezért kialakításuknál a közlekedésbiztonság meghatározó szerepet tölt be.Műszeres futómű állítás
A futómű geometriájának helyes beállítása a biztonságos közlekedés egyik legfontosabb feltétele.Ehhez járulnak még hozzá a jó állapotú lengéscsillapítók, a megfelelően kiegyensúlyozott kerekek, valamint a jó minőségű és állapotú gumiabroncsok.
Ugyanis hiába rendelkezünk precízen beállított a futóművekkel, ha az előbbiek állapota nem megfelelő.
A rossz futóművel rendelkező autó vezetése fárasztó és nem biztonságos, mivel állandó kormány korrigálást igényel menet közben. A rossz futómű beállítás a gömbfejeket, kerék csapágyakat, felfüggesztéseket, a lengéscsillapító szárát jobban terheli, és jelentősen rontja a gépkocsi stabilitását.
A futómű gyári paraméterekhez való műszeres beállítása előtt szükséges a vizuális-mechanikus vizsgálat, mely során a kopásnak, fáradásnak kitett rossz alkatrészek kiszűrhetők, és szükség szerinti cseréjük előzetesen elvégezhető. (pl. gömbfejek, silent bock-ok)
Minden futómű-megbontás után a beállítást ellenőriztetni kell, mert az alkatrészek cseréje során megváltozik a futómű geometriája.
Az alkatrészcsere után esedékes vizsgálaton kívül évi rendszerességgel (10000-15000-km) -javasolt a futómű ellenőrzése műszeres beállítása.
Műhelyünk a gépjárművek futóműveinek beállítását 4 fejes, 8 szenzoros, rádiós kapcsolattal rendelkező számítógépes műszerrel végzi,mellyel nagyon pontosan,precízen gyári értékre állítjuk be futóművét. Ami garantálja az ön biztonságos közlekedését.
A FUTÓMŰ ÁLLÍTÁS ELMÉLETÉRŐL BŐVEBBEN
(Részletek Dr. Lakatos István: Futóműdiagnosztika könyvéből)
2. fejezet: Futómű beállítási jellemzők
A futómű diagnosztika a kerék- és futómű-beállítási paraméterek méréstechnikája, amelyhez elsőként a mérési viszonyítási rendszert kell definiálni:-
A futómű-beállító készülékek a futómű geometriai jellemzői közül számosat a gravitációs erőtér irányához (a gravitáció-vektor által kijelölt függőleges irány) viszonyítanak. Emiatt előfeltétel, hogy a mérés során a jármű vízszintes síkon álljon.
-
A többi futómű jellemző mérése pedig valamilyen – a járműre jellemző –jellegzetes tengelyhez viszonyítva történik. Ez utóbbi kifejtéséhez további definíciók szükségesek:
A legegyszerűbb lehetőség ebből a szempontból a jármű szimmetria tengelye, amely már kétfejes mérőműszerek esetében is alkalmazható (2.2 ábra). Ez azonban az első tengely paramétereinek mérésekor nem ad megfelelően pontos eredményt. A jármű ugyanis a hátsó kerekek középsíkjainak szögfelezője által meghatározott irányba halad. Ezt az irányt nevezik tényleges menettengelynek (2.2 ábra). Menet közben ugyanis a jármű kormányzott kerekei ennek megfelelően állnak be egyenes-menetben. Célszerű tehát, ha az első kerekek beállítási paramétereit a tényleges menettengelynek megfelelően mérjük meg. A négy mérőfejes műszerek erre alkalmasak, hiszen a hátsó két mérőfej által meghatározott tényleges menettengely képezi az első kerekek mérésének alapját
2.1 A kerékbeállítási paraméterek
A kerék-beállítási paraméterek alapvetően befolyásolják a jármű egyenes- és ívmeneti tulajdonságait, a tapadási viszonyokat és a gumiabroncsok kopását.A kerék-beállítási és kormányzási paraméterek az alábbiak:
- tengelytávolság,
- nyomtáv,
- kerékösszetartás,
-
kerékdőlés,
- csapterpesztés,
- utánfutás,
- kanyarodási szögeltérés,
- maximális alákormányzási szög.
Tengelytávolság:

Nyomtáv:
A nyomtáv az azonos tengelyen levő kerekek talpfelület középpontjainak távolsága (2.3 ábra). Ikerkerekek esetében az ikerkerék-középpontok közötti távolságot értjük rajta. A nyomtáv nagysága jelentős hatással van a jármű ívmeneti tulajdonságaira. A nagyobb nyomtáv nagyobb ívmeneti sebességet tesz lehetővé. A kereszt- és ferde-lengőkaros független kerékfelfüggesztések esetében ki- és berugózáskor nyomtáv-változás lép fel. Ez növeli a gördülési ellenállást és az abroncskopást. Ilyen esetekben romlanak a jármű egyenesmeneti tulajdonságai is.Kerékösszetartás:
A kerékösszetartás a kétoldali keréksíkok kerékpánt átmérőnyi hosszon vett távolságváltozásának nagysága a vízszintes síkban. A definíció szerinti mértékegysége mm. Amennyiben azonban a jármű vonatkoztatási tengelyéhez (szimmetriatengely, tényleges menettengely) viszonyítva mérjük, fok-szögperc dimenzióban kapjuk meg értékét. Végül, ha a kerékpánt átmérőnél nagyobb hosszra vonatkoztatjuk (pl. a tengelytávra), akkor mértékegysége mm/m.A kerékösszetartás pozitív, ha a kerékpántok távolsága a menetirány szerint elöl kisebb, mint hátul. Az egyedi kerékösszetartás az egyik oldali kerék vonatkoztatási tengellyel bezárt szögét jelenti. Négyfejes műszer esetén a vonatkoztatási tengely a hátsó tengelynél a jármű szimmetriatengelye, míg az első tengelynél a tényleges menettengely (2.4 ábra).
Amennyiben egy adott jármű hátsó tengelyének kerekeinél az egyedi összetartás értékek nem azonosak, akkor az első tengely kerekei

Egyenesmeneti helyzet:
A kormányzott kerekek egyenesmeneti helyzetén azt értjük, ha az első kerekek egyedi kerékösszetartása megegyezik (2.5 ábra)Menettengely szög:

A tényleges menettengely helyzetét az alábbi paraméterek határozzák meg:
- a hátsó kerekek kerékösszetartása,
- a hátsó tengely ferde állása,
- a hátsó tengely oldalirányú eltolódása.
Kerékdőlés:
A kerékdőlés a kerék síkja és a jármű menetirányára merőleges sík metszésvonalának a függőlegessel bezárt szöge (2.7 ábra). Értéke pozitív, ha a kerék a függőlegeshez képest kifelé és negatív, ha befelé dől. A dőlést fokban mérjük az alábbi peremfeltételek mellett:- hátsó kerekek dőlése: egyenesmeneti helyzetben,
- első kerekek dőlése kormánykerék középhelyzetben.
A kerékdőlés nem megfelelő értéke az alábbi hibákat okozhatja:
- túlságosan nagy negatív kerékdőlés: nagy sebességnél jobb oldalvezetés, de egyben növekvő tengelyterhelés és túlhevülő a gumiabroncs,
- túlságosan kis mértékű kerékdőlés (pozitív): rosszabb oldalvezetés, nagyobb mértékű abroncskopás.
Csapterpesztés:
A csapterpesztés a tengelycsonk-csap középvonala (valóságos vagy képzetes) és a függőleges által bezárt szög vetülete a menetirányra merőleges síkon (2.8 ábra). Értéke pozitív, ha a tengelycsonk-csap felső vége a függőlegestől befelé dől.A csapterpesztés értéke alákormányzáskor megnő, ami visszatérítő erőt eredményez.:
Szolgáltatásaink
- Fém fékcső gyártás >>
Az elkorrodált rozsdás fékcsövek nem biztonságosak, mert egy intenzív fékezésnél megrepedhetnek, kilyukadhatnak. Ami balesethez vezethet és műszaki vizsga során sem felel meg. - Műszaki vizsgáztatás >>
A műszaki vizsga nem arról szól, hogy a tulajdonosnak egy okmánnyal többet kelljen érvényesítenie, hanem arról, hogy a forgalomban műszakilag hibátlan, biztonságos járművel közlekedjenek. - Eredetvizsga >>
Ahhoz, hogy a vásárolt gépjármű hivatalosan is a mi nevünkre kerüljön, az átíráshoz szükséges az úgynevezett eredetiségvizsgálat. Ezen vizsga biztosítja a szóban forgó jármű eredetét, mely mind az eladó, mind a vevő érdekeit szolgálja. - Futómű javítás >>
A biztonságos közlekedésre való törekvés szempontjából a gépjárművek futóművének szigorú biztonsági elveknek kell megfelelnie. A futómű több, egymáshoz kapcsolódó szerkezeti elemből áll, ezek közé soroljuk többek közt a haladással és a különböző irányokba történő mozgatással kapcsolatos elemeket, a lengéscsillapítást, rugózást és a stabilitást biztosító elemeket és a kerékmeghajtás rendszerét is. - Fékjavítás >>
A fékezés útjának hossza hatványozottan nő a sebesség növekedésével (amit a gumik állapota és az útviszonyok is befolyásolnak) így hiába tanultunk fizikaórán megannyi képletet és számítást, elengedhetetlen, hogy az elemek összhangja tökéletes legyen. - Futómű beállítás >>
Az futóműnek a feladata, hogy maximalizálja a tapadást az autó kerekei és az úttest között, a haladó gépjármű könnyen kormányozható maradjon,úgy egyenes mint ívmenetben. mindezt oly módon hogy a benne utazók komfortérzete is megmaradjon. - Motorjavítás és felújítás >>
Autónk szíve a motor, bár ennek cseréje, ha elromlott könnyebben megoldható, mint nálunk, embereknél. Persze itt is nagyobb hangsúly van a megelőzésen és a rendszeres karbantartáson. - Gumicsere, centírozás >>
A gumiabroncs biztosítja a gépjármű kapcsolatát az úttal, így rendkívül fontos, hogy a körülményeknek megfelelő és jó állapotban lévő gumikat alkalmazzuk. Ha kopott gumikkal közlekedünk, saját magunk, utas társaink és a mások életét is kockáztatjuk, vizes úton a fékút megnő, romlik a jármű irányíthatósága is. - Olajcsere >>
Az olajcsere és a karbantartási munkálatok időszakos elvégzése a gépjármű életkorától függetlenül nagyon fontos. A különböző olajak illetve folyadékok, szűrők, gyertyák előírt időközönkénti cseréje biztosítja a motor és az egész gépjármű megfelelő működését. - Felni javítás >>
A felni javítási munkálatok során biztosítjuk a megfelelő peremtömítést, a forgási síkok korrekciójával egyenletes futást adhatunk a felni peremeknek, ami a vibráció megszüntetéséhez szükséges. - Szélvédőcsere >>
Járművünket az utazás során nem csak alulról érhetik veszélyek, a kavicsfelverődések szélvédőnkben komoly károkat okozhatnak. Ha végig reped a szélvédő, netán meg is törik az üveg, csak a szélvédőcsere segíthet már. - Fék mérés >>
A fék a gépjármű egyik legfontosabb biztonsági berendezése. Ahhoz, hogy a mozgó járművet biztonságosan megállítsuk, hatásosan működő, tökéletes műszaki állapotú fékre van szükségünk. Ezért rendkívül fontos a fékmérés rendszeressége. Ez napvilágra hozhatja a fém fékcsövek fáradását is. Ilyenkor fém fékcső cserére is szükség lehet. - Lengéscsillapító mérés >>
A lengéscsillapítók feladata a túlzott, függőleges futómű mozgások elnyelése, a kerekek és a útburkolat közötti kapcsolat folyamatos biztosítása. A lengéscsillapító legfontosabb szerepe tehát abban áll, hogy az út egyenlőtlenségéből származó rugózás lengéseit csillapítva a gépjármű kerekeit az úton tartja, nem engedi az útfelülettől elválni, ezáltal biztosítva a gépkocsi megfelelő stabilitását és a rövid fékutat. - Állapotfelmérés >>
Ha gépjárművásárlásra adjuk a fejünket, sok szempontot kell szem előtt tartani. Szerencsés helyzetben új, szalon autó vásárlására van lehetőségünk, de ez keveseknek adatik meg. Így marad a pénztárcához szabott igények kielégítése. - Fényszóró beállítás >>
A fényszórók pontos beállítása elengedhetetlen a biztonságos közlekedés szempontjából, amelyet kiemelten ajánlunk műszaki vizsgát megelőzően, illetve a világító berendezések cseréjét követően. Műhelyünk a gépjárművek fényszóróinak beállítását, megbízható és pontos műszerrel végzi, a munka megvárható. - Hibakód kiolvasás >>
Sok, laikus autóstársunk gondolja azt, hogy pusztán a hibakód kiolvasás önmagában elegendő is lesz. Sajnos ki kell ábrándítsak mindenkit, nem, ez csupán a problémák elenyésző részében nyújt megoldást, legtöbbször a hibakód kiolvasás egy komolyabb vizsgálat része. - Klímatisztás >>
A klímaberendezés sajnos optimális körülményeket teremt a mikroorganizmusok elszaporodásához. A baktériumok és gombák mellett a különböző vírusok (pl. legionella) is kedvelik a klímarendszer nedves, nehezen hozzáférhető részeit. A légáram a betegséget okozó anyagokat a belső térbe juttatja. Ezeknek a részecskéknek a belégzése nyálkahártya irritációt, megfázásszerű tüneteket, fáradékonyságot, fejfájást, de akár allergiát vagy más légúti megbetegedéseket is előidézhet. Az egyszerű megfázástól kezdve kaphatunk akár, komoly gombás fertőzést is. - Fékdob, tárcsa javítás, csere, felújítás >>
A megfelelő fékhatás a biztonságos közlekedés alapfeltétele! A féktárcsa, szakszerű szerelés esetén karbantartás nélkül, cserétől cseréig problémamentesen használható. Minden autótípusnál meghatározzák a gyártók a minimális féktárcsa vastagságot,fékdob átmérőt. Fém fékcsöveit igény esetén újragyártjuk.